Műhelytechnikák I. - Linómetszés
Bevezetés a technika alapjaiba: hogyan és mire tudod alkalmazni
Valahol olvastam, hogy a grafika, mint sokszorosítható vizuális megvalósulás nem tekinthető igazi művészetnek, mert nem csak egy darab készíthető belőle. Nos, rohadjon meg az, aki ezt mondta.
Vásárló (élvező/felhasználó/műrajongó) oldalról makes sense, mert ha a szomszéd is vesz egyet akkor már neki is lesz egy ugyanolyan. Viszont művész oldalról kurvára idegesítő tud lenni ha egy ilyen kijelentéssel lefikázzák a rengeteg beleölt munkádat. Ugyanis egy nyomtatott grafikai eljárás során az alkotó vonásainak pontos mása kerül a papírra, így a mesterdarabot kiemelt precizitással kell elkészíteni, ami esetenként rengeteg idő és energia. Én pl. a saját alkotásaim művészi értékét konkrétan az alapján rangsorolom, hogy melyiket mekkora szopás volt elkészíteni.
Térjünk is a tárgyra, amely nem más, mint az egyik legpöcsölősebb technika,
a LINÓLEUM METSZET készítés, vagyis linómetszés.
Mi ez a technika valójában, hogy jön össze a linóleum (nagyanyám konyhapadlója) és a művészet?
Mint ahogy arra utaltam, a linómetszet egy sokszorosítható grafikai eljárás, tehát ha egyszer végre valahára elkészül egy metszet, abból jó eséllyel akárhányszor készíthető nyomat.
Alapelve, hogy egy speciális késsel a linóleumból kivágjuk a mintát, majd a maradékot hengerrel összefestékezzük, és arccal lefelé préseljük egy papírra, amelyen így megjelenik a kivágott rész negatív és tükrözött változata.
És hogy tényleg a padlóburkolatról van-e szó? Lényegében igen, gyakorlatban célszerűbb külön művészeti célokra gyártott, anyagát és felületét némileg módosított linóleumot vásárolni. Ez bármelyik művészellátóban kapható, én ha jól emlékszem a https://muveszellato.com/ oldalról rendeltem a hozzávalókat.
Hogy érdemes hozzákezdeni egy metszet elkészítéséhez?
Amire szükség van a kezdéshez:
- linóleum
- kés (cserélhető pengével)
- festék
- festékhenger
- festéktálca
- présgép (nem muszáj, de előny ha van)
- átírópapír (grafit/szénpapír) opcionális
Ahhoz, hogy linómetszetet készíthess, érdemes fekete-fehér mintában gondolkodni, hiszen ebben a technikában nem megoldható a formahatárok közti színátmenet, pontos színezés.
Hogy néz ki egy metszet elkészítési folyamata?
Az első lépés igazából kihagyható abban az esetben, ha magabiztosan egyből a linóleumot kezded el vágni. De nézzük meg azt az esetet, ha a metszet mintájának előkészítése digitálisan történik.
1. A rajzot méretezd be úgy, hogy a meglévő linóleumodra ráférjen. Nyomtasd ki egy sima nyomtatópapírra. Helyezd a grafitpapírt a linóleumra majd közvetlenül fölé mehet a kinyomtatott rajz. Próbáld meg úgy rögzíteni, hogy ne mozduljanak el, amíg az átrajzolás végére nem értél. Ha átrajzoltad a mintát, leveheted a kinyomtatott rajzot és a grafitpapírt is.
2. Vágd ki a késsel 2-3 mm mélyen azokat a részeket, amelyeket nem szeretnél, hogy festék érjen. Tehát ha világos felületre nyomtatsz, akkor a világosnak szánt részeket vágd ki, ha sötét felületre szeretnél, akkor pedig a sötétebb részeket. Ha véletlenül átlyukasztod a linóleumot, az nem baj, de ne vidd túlzásba, ha azt szeretnéd, hogy a mintád egy darabban maradjon.
3. Tegyél némi festéket a tálcára, majd a hengerrel oszlasd el úgy, hogy a hengered felülete egyenletes festékmennyiséget tudjon felvenni. Görgesd végig a festékes hengert a metszeten úgy, hogy a festék egyenletesen fedje a vágáskor érintetlen részeket *satisfying process*.
4. Nem kötelező lépés, de javasolt, hogy csinálj egy próbanyomatot, ha még kezdőnek érzed magad. Ugyanazokkal a lépésekkel, mint amit az 5. pontban olvashatsz.
5. Préselésnél nagyon jó, ha van valamilyen présgéped. Ez lehet hengeres, vagy lapos nyomófelületű. Én egy hőprést használok kikapcsolt állapotban, de olyat is láttam már, aki a saját testsúlyát használta (nem jó látvány). Pár másodperc elég a festéknek, ha túl sokáig hagyjuk rajta összeragadhat.
Kész is a minta, lehet újra festékezni és újra nyomtatni. Használat után célszerű a metszetet lemosni, hogy ne száradjon rá a festék.
Milyen felületekre alkalmazható?
Elsősorban papír felületre javasolt. Vannak erre a célra festéktől függő speciális papírok, amelyek kiválóan reagálnak az adott festékre. Fa felületre is megoldható, ha felület elég sima és lapos. De mi van, ha nem lapos felületre szeretnénk? Erre az esetre speciális kialakítású prés vagy vákuum prés kell, ezeken belül lehet a felülethez alkalmazkodni, amennyire a linóleum rugalmassága engedi.
Végül ne hagyjuk ki a legfontosabbat, hogy pólóra is lehet vele nyomtatni. Jelenleg azzal kísérletezek, hogy a textilre történő nyomtatás során elég tartós marad-e a minta ahhoz, hogy értékesíteni lehessen. Tehát ha megjelenik a webshopon a kurvadrága handmade póló, akkor az azt jelenti, hogy sikerült. Szurkoljatok!!